tirsdag den 31. januar 2012

Pizza med surdej

Da jeg på 5. dagen stod og asede og masede med pizzadejen tænkte jeg "lad nu ikke de her pizzaer være gode"! Der er ikke meget besvær med at lave en surdej, det tager bare tid. Dejen derimod var lidt af en kamp, for den var simpelthen så elastisk, at den var nærmest umulig at rulle ud!
Da jeg så serverer de lidt tykke og skæve pizzaer for Kristian kommer han lynhurtigt med den konklusion, at det er de bedste pizzaer vi nogensinde har lavet herhjemme. Pis osse! Haha...
Opskriften er fra Isabellas nr. 8/2011, men jeg fik kun 3 mindre pizzaer og ikke 5 store som opskriften lød på. Fyldet var rester fra køleskab og fryser.
Som sagt er dejen utroligt svær at rulle ud, men den smager så godt og bliver dejlig sprød.
Jeg tilsatte en smule mere durrummel, da dejen var meget blød- den skal røres på maskine.

Pizza med surdej (2 stk)
Surdej:
Dag 1: 2 dl. lunken vand, 2½ dl. hvedemel og 1 spsk. flydende honning
Dag 2: 1 dl. lunken vand og 1½ dl. hvedemel
Dag 3: 1 dl. lunken vand og 1½ dl. hvedemel

På dag 1 røres alle ingredienserne sammen til en tynd grød. Dæk den til med husholsningsfilm og lad den stå på køkkenbordet. Den skal begynde at boble og dufte syrligt.
På dag 2 og dag 3. røres mel og vand i dejen og den hviler igen tildækket på køkkenbordet.
På 4. dagen er surdejen nu klar til at blive brugt.
Der vil være en del surdej til overs.
Den kan opbevares i køleskabet, men skal "mades" med mel og vand ca. hver anden eller tredje dag. Inden den skal bruges igen skal den stå på køkkenbordet en times tid, så den begynder at boble igen.

Pizzadej:
12 g. gær
3 dl. vand
3 spsk. olivenolie
½ dl. surdej af hvede
1 spsk. salt
1 tsk. sukker
3½ dl. durrumhvede
3 dl. pizzamel (Tipo 00)

Rør gæren ud i vandet.
Tilsæt de øvrige ingredienser og rør dejen på maskine i ca 10 minutter til den er blød og elastisk.
Kom dejen i en skål smurt med olie, dæk den til med husholdningsfilm og lad den hæve natten over i køleskabet.
Næste dag hældes dejen ud på en meldrysset bord og deles i 3 stykker, som forsigtigt formes til runde boller, uden at dejen skal æltes. lad dem efterhæve tildækket på køkkenbordet et par timer.
Rul dem så tyndt ud som muligt og kom det ønskede fyld på.
Bages på en bagesten ved 250 grader i ca. 5-8 min.

2 kommentarer:

O. Ja sagde ...

Kære MissMuffins

Den 14. martss kl. 13:20 blev min surdej født, opkaldt efter dig: MissMuffin hedder den.
I går lavede jeg så dine kernestykker med surdejen, og nu vil jeg spørge: Kommer du ½ dl vand og 1 dl hvedemel i surdejen lige efter du har taget af den?
Vi elskede bollerne! Tak for alle opskrifterne med surdejen. Jeg glæder mig til at bruge dem og udvikle mine egne opskrifter med surdejen...
VH Oly

MissMuffin sagde ...

Hej Oly

Haha, det er lidt sjovt og samtidig en smule uhyggeligt, at der nu er opkaldt en surdej efter mig:)
Ja, det gør jeg. Hver gang du har brugt af surdejen skal den lige "fodres" for at holde sig igang. Kernestykkerne er vildt lækre, så jeg er gald for at høre, at du kan bruge opskrifterne:)