søndag den 12. september 2010

MissMuffins tomatsuppe...

Idag fik jeg lavet en omgang tomatsuppe af alle de lækre tomater jeg havde med hjemme fra Pap i fredags og den blev så god!
Kristian sagde endda, at det var den bedste suppe jeg nogensinde har lavet- det er store ord fra en suppe-og grøntsagshader som ham:)
Opskriften er efter fri fantasi og giver en stor portion- der er til fryseren også.
Aftenens portion tilsatte jeg en håndfuld suppehorn og en slat cremefine og så var der lækker aftensmad, men det kan man gøre som man vil:)


MissMuffins tomatsuppe (5-6 personer)
1,5 - 1,7 kg tomater i alle farver, former og størrelser i tern (renset vægt)
½ l god grøntsagsboullion
4 store løg i tern
4 store fed hvidløg, presset
1½ spsk oregano
salt, peber og lidt sukker
olivenolie og en klat smør


Svits løg og hvidløg i smør og olivenolie til løgene bliver bløde og klare.
Tilsæt tomater og svits med et par min.
Kom boullion ved- bar li til det næsten dækker tomaterne.
Lad det hele simre ved svag varme under låg i ca. 3 kvarter.
Rør et par gange undervejs.
Smag til med oregano, salt, peber og en smule sukker.
Blend suppen til en passende konsistens og server!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Må man spørge hvilken grønsagsboullion du bruger?

MissMuffin sagde ...

Det kan du tro:)
Jeg er ikke fanatisk omkring grøntsagsboullion, men jeg synes de fleste er meget salte.
Jeg har på det sidste brugt urteboullion fra Herbamare, den synes jeg er rigtig god og uden salt- den kan købes på nettet, i helsekosten, i Sallings supermarked og jeg tror faktisk også, at den fåes i Kvickly- ellers har de hvertfald en anden god en, der også er økologisk og i pulverform:)

Lige nu bruger jeg denne:
http://www.netspiren.dk/pi/Herbamare-urtebouillon-Oeuden-salt-250-gram-17244-633.aspx

Urtesalten er også rigtig god:)