fredag den 17. juni 2011

Vegetariske lasangeruller

Køleskabet var fuld af grøntsager, der skulle bruges, så der var grundlag for endnu en vegetarisk aftensmad idag- men der var også en pakke bacon til Kristian:)
Han synes nu, at det smagte rigtig godt, både med og uden bacon:)
Det er også en skøn og mild ret, der mætter rigtig godt takket være kikærterne, som er godt gemt.
Vi er nemlig ikke så vilde med dem, haha..
Nu er vi jo ikke vegetarer, men kikærter har et højt proteinindhold, som er godt når man ikke spiser kød.
Grøntsagssaucen giver en ret stor portion, så nu er der i fryseren til en anden gang, hvor der skal laves lasange, pizza eller pasta.
Havde jeg haft det, så var der også røget lidt hvidløg og chili i, men det var udgået fra lageret:)
Der kan også sagtens bruges andre grøntsager som gulerødder, bladselleri eller hvad der nu lige er i grøntsagsskuffen..
Opskriften har jeg selv skruet sammen, men med god inspiration herfra og herfra..

Vegetariske lasangeruller (2 pers/6 ruller)
Grøntsagssauce:
½ squash
½ aubergine
4 store tomater
1 rød peberfrugt
2 rødløg
1 ds. hakkede tomater
½ ds. kikærter
2 spsk. tomatpure
1 tsk. tørret oregano
1 lille bdt. basilikum
lidt frisk timian
salt, peber, olivenolie

Lasange:

6 tørrede lasangeplader
2-3 dl bechamelsauce*
2 håndfulde friskrevet parmesanost

Tilbehør:

Grøn salat

Hak løget og sauter det i lidt olivenolie.

Rens og hak grøntsagerne.
Når løgene er bløde kommes de ved og svitses 2-3 min.
Tilsæt dåsetomater, tomatpure og kikærter og lad det simre til, at grøntsagerne er møre, ikke udkogte.
Smag til med salt, peber og oregano.
Rør basilikum og timian og lad det herefter afkøle.
Når grøntsagssaucen er tilpas afkølet blendes den groft i en blender eller en foodprocessor.
Kog lasangepladerne i rigeligt vand til de er så bløde, at du kan rulle dem, men de skal ikke være helt gennemkogte.
Læg dem på et viskestykke og lad dem køle så meget af, at du kan røre ved dem uden at brænde dig.
Kom lidt grøntsagssauce i bunden af et ildfast fad.
Smør derefter ca. 1 spsk. grøntsagssauce på hver lasangeplade og rul dem forsigtigt sammen.
Læg dem tæt sammen ovenpå saucen i fadet.
(Eller enkeltvis i små fade, ligesom her)
Fordel bechamelsaucen over og drys herefter med parmesan.
Bages ved 200 grader i ca. 20 min, til osten er let gylden.

*Jeg laver altid bechamelsauce på slump, så jeg har ikke nogen særlig opskrift. Nu prøver jeg:

Smelt 2-3 spsk. smør ved svag varme og rør 1-2 spsk. mel ud heri.
Spæd op med mælk og kog op, til saucen tykner og får den ønskede konsistens.
Smag til med salt, peber og muskatnød.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Mums!! Den første side du henviser til, der har jeg også sat og savlet over de ruller, som ser så lækre ud - ligesom dine :-)

Hvor finder du lasagne med de "flæse" kanterne?? de er så fine...

Mange hilsner
Birthe

MissMuffin sagde ...

Birthe, de er også så fine og lækre.
Det er jo nemt at lave sån en portion ud af nogle rester af grøntsager og en dåse bønner og så få et sundt og lækkert måltid.

Lasangepladerne er fra De Cecco og kan købes i Kvickly X til omkring 25-30 kr. for en pakke, men i min Kvickly er de tit på tilbud..
De er vildt fine og har en godt, tyk konsistens- jeg elsker det mærke:)

Sofie sagde ...

hej! Jeg sad lige og kiggede dine opskrifter, de se lækre ud! mmh.. bliver helt sulten!

hilsen Sofie!

Ps. du har en super sød blog! ;)!

MissMuffin sagde ...

Hej Sofie

Mange tak for de søde ord, det er altid super dejligt at få ros:)
Jeg håber, at du kan bruge opskrifternetil noget selv.