onsdag den 15. september 2010

Flødesuppe af persillerod med svampe..

Flødesuppe er vidst så meget sagt, for suppen er kogt på skummetmælk, men den cremede og milde smag lever fuldt op til navnet.

Det er en rigtig lækker suppe, der smager lidt af kartoffelmos med en snert af persille.
Opskriften er fra Aarstiderne og der skulle egentligt være brugt østershatte, men dem jeg fik fat i virkede så underligt bløde og lugtede mærkeligt, så jeg valgte at bruge en rest champignon istedet.
Der var en rest pesto tilbage fra igår og et par dryp af den var virkeligt lækkert dertil, men kan sagtens undlades.
Kristian er jo ikke så vild med suppe, hans synes ikke det mætter nok, det for sundt osv.
Jeg vil gerne have suppe mindst en gang om ugen, elsker suppe.
Så for at tilgode se ham lidt har jeg bestemt, at jeg i fremtiden vil servere lidt ost og pølse til eller en lille dessert. Idag bliver det en lille dessert:)


Flødesuppe af persillerod med svampe (2-3 pers)
½ kg persillerødder
200 g kartofler
2 fed hvidløg
½ - 3/4 l mælk
salt, peber
100 g champignon eller østershatte
en klat smør, olivenolie


Tilbehør:
Godt brød
evt. pesto


Skræl kartofler og persillerødder og skær dem i stykker.
Kom kartofler, hvidløg og persillerødder i en gryde sammen med ½ liter mælk og kog til grøntsagerne er helt møre- rør jævnligt, mælk brænder nemt på!
Skær svampene i tern og svits dem i lidt smør og olivenolie. Krydr med salt.
Når grøntsagerne er kogte blendes suppen og smages til med salt og peber.
Juster konsistensen med lidt ekstra mælk, hvis du synes den er for tyk.
Server suppen med de stegte svampe og en smule pesto.

Ingen kommentarer: