tirsdag den 21. februar 2012

Grigos Luksuspandekager

 Idag er det Pandekagedag!
Vi tyvstartede dog og fik pandekager igår, for jeg er nemlig ikke hjemme i aften og Kristian elsker bare pandekager.
Dog var den første opskrift jeg prøvede fra "Grigos Hjemmebag" lidt en skuffelse, for pandekagerne var ikke helt som jeg gerne ville. Dejen var meget tynd og pandekagerne bulede og vred sig under stegningen- dog skal det siges, at de heller ikke fik lov til at hvile et par timer, som stod i bogen.
Til gengæld var smagen helt i top! Sammensætningen af citronskal, appelsinskal og vanilje var dog helt perfekt, så den skal prøves igen.
Så hvis du skal bage pandekager idag, så vil jeg anbefale Mette Blomsterbergs Pandekager, for de bliver gode hver gang:)

Grigos Luksuspandekager (5-7 stk. stk.)
3 æg
50 g. hvedemel
25 g. sukker
½ vaniljestang
skal af ½ usprøjtet appelsin
skal af ½ usprøjtet citron
50 g. smør
1 dl. sødmælk
1 dl. piskefløde

Start med at flække vaniljestangen og skrabe kornene ud. Mos dem sammen med sukkeret, så det bliver godt fordelt.
Smelt smørret.
Pisk først æg, vaniljesukker, citronskal, appelsinskal og mel sammen.
Pisk det smeltede smør i og herefter mælk og fløde.
Lad dejen hvile nogle timer i køleskabet.
Steg store, lidt tykke pandekager på en meget varm pandekagepande med en lille smule smør.

Er pandekagerne er lune foretrækker jeg dem med syltetøj (her en god øko-hindbær) og vaniljeis.
Da jeg var lille fik vi altid de kolde pandekager, som var tilbage, smurt med et tyndt lag smør med på madpakken dagen efter. Det var virkeligt luksus!
De fleste synes det er lidt underligt, men jeg elsker det stadigvæk!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhmm, jeg er bare en "sucker" for pandekager, jeg gider bare ikke at bage dem :-) De ser lækre ud.......

Mange hilsner
Birthe

MissMuffin sagde ...

Kristian elsker også bare pandekager:) Jeg synes heller ikke, at de er så sjove at bage, men en gang imellem kan jeg godt li tage mig sammen:)