mandag den 3. oktober 2011

Små kartoffelgratins med parmesan og kalvesteak med æbler og parmaskinke.

Søndagsmiddagene herhjemme er blevet meget lidt grønne på det sidste, for Kristians livret har aldrig været grøntsager:) Det er også ok, for så spiser vi masser af grønt resten af tiden:)
Opskriften er fra Magasinet Mad nr. 4/2011.
De smager bestemt godt, men alt for meget af æg til, at jeg synes de egner sig som tilbehør til kød.
På brunchbordet eller til en frokost med salat og brød vil de passe meget bedre ind.
Jeg brugte kun 4 æg, for ellers synes jeg det blev alt for tyndt.

Små kartoffelgratins med parmesan (4 stk.)
200 g. kartofler
4-6 æg
30 g. friskrevet parmesanost
2 spsk. rasp
smør
salt, peber

Skræl kartoflerne og skær dem i tern.
Kog dem i usaltet vand til de er helt møre.
Mos dem med en gaffel og lad dem køle lidt af.
Pisk æggene i et af gangen. Vend parmesanen i og krydr med salt og peber.
Smør 4 små forme og drys raspen heri.
Bag dem ved 200 grader i 15 min til de er gyldne og sprøde.
Herhjemme er en god bøf altid populær og jeg var så heldig at løbe over nogle lækre kalveribeye's.
De var desværre noget svære at få stegt ordenligt møre på denne måde, så det vil nok være bedre med en lidt tyndere kalvekotelet eller kalveschnitzel.
Uanset hvad, så smagte det super lækkert og frisk med timian og syrligt æble.
Opskriften er fra SpisBedre nr. 8/2011.

Kalvesteaks med æbler og parmaskinke (2 stk.)
2 kalvesteaks- ribeye, koteletter eller schnitzel
1 lille, syrligt æble
4 stilke frisk timian
2-4 stykker parmaskinke eller bacon
1½ dl. hvidvin
salt, peber
smør og olie

Krydr kødet med salt og peber.
Skær æblet i tynde skiver og læg 2-3 skiver æble på hvert stykke kød.
Kom timianen ovenpå og fold det godt ind i parmaskinken.
Smelt lidt smør og olivenolie på en varm pande.
Brun først kødet med æblerne ned af i ca. 1 min. Brun dem herefter 1 min. på den anden side.
Hæld hvidvinen ved og steg yderligere i 3-4 min, til hvidvinen er fordampet og kødet er tilpas stegt.
Koger panden tør, så kom lidt ekstra vin eller vand ved.
Serveres med det samme.

2 kommentarer:

Gitte sagde ...

Kartoffelgratin lyder rigtig lækker og meget flotte billeder forøvrigt!

MissMuffin sagde ...

Tak! De smager desværre bare meget af æg, så de er nok bedst til en brunch eller frokost med salat..