mandag den 2. januar 2012

Kys Himlen



Desserten nytårsaften var "Kys Himlen" efter opskrift fra "Sødt, Sådan!" af Cecilie Sofie Svensson (et uddrag bragt i Femina, for at være mere præcis)En super smuk og lækker dessert efter min mening, men jeg havde ikke lige taget højde for, at figner åbenbart ikke er noget, som særligt mange bryder sig om.
Derfor spiste de fleste kun marengs med flødeskum og karamelsauce:)
Marengsen blev ALT for stor, så vi skar den ud til passende størrelse. Lav evt. kun halvdelen.
Fignerne kunne godt li ha fået 2 min. mere, men jeg var bange for at de blev for bløde. Skal det være rigtig nemt, så ville en dåse brændte figner i karamel nemt kunne erstatte de friske figner og karamelsaucen. Jeg elsker brændte figner fra dåse:)

Kys Himlen (6 pers)
8 æggehvider
400 g. sukker

Karamelsauce:
2½ dl. sukker
2½ dl. fløde
4 spsk. smør
½ spsk. brun farin

Figner:
6-8 friske figner
saft og skal af 1 økologisk appelsin
5 spsk. rørsukker
5 dl. piskefløde

Pisk æggehviderne helt stive.
Pisk sukkeret i lidt af gangen og pisk til sukkeret er opløst og marengsen er sej og luftig.
Bred marengsen ud i en cirkel på en bageplade med bagepapir.
Bag den ca. 50-60 min. ved 130 grader. Lad den køle helt af på en rist inden den løsnes fra papiret.
Skær figner i halve og lig dem i en bradepande med snitfladen op.
Dryp appelsinsaft og skal over fignerne og drys herefter med sukker. Grill fignerne under ovngrillen i ca. 8 min til de er let karameliserede.
Lad dem køle helt af.
Bland alle ingredienserne til karamelsaucen og varm den op ved svag varme. Rør den igennem til den er glat og tykner en smule. Lad den køle lidt af.
Ved servering piskes fløden til skum og fordeles på marengsbunden.
Anret fignerne ovenpå og dryp med ca. 1 dl. af karamelsaucen. Serveres straks med resten af karamelsaucen ved siden af.

Ingen kommentarer: