lørdag den 14. august 2010

Claus Meyers Gulerodsbrud..



I den originale opskrift(set hos NBH) bruges der også sigtemel, men da jeg er løbet tør brugte jeg ren hvedemel.
Brudene er blevet fine og saftige, men jeg vil stadig foretrække min egen opskrift, for den er nemmere at lave og har lidt mindre sødme.
Teknikken med at hakke solsikkekerner og gulerod ind i dejen synes jeg er alt for besværlig og giver en masse griseri, så det gider jeg ikke døje med en anden gang.


Claus Meyers Gulerodsbrud(6 stk)
25 g gær
2½ dl lunken vand
25 g rørsukker
1 tsk groft salt
ca. 30 g blødt smør
500 g hvedemel
1 æg
2 gulerødder, groftrevne
75 g solsikkekerner

Rør gæren ud i det lunkne vand.
Tilsæt salt, sukker og vand og ælt det godt sammen.
Ælt det bløde smør ind i dejen og ælt til dejen er fast og smidig.
Lad dejen hæve 1 time tildækket på et meldrysset bord.
Når dejen er færdig med at hæve, laves der en fordybning i midten.
Pisk ægget let sammen og kom det i fordybningen med gulerødder og solsikkekerner.
Fold siderne ind over dejen og skær derefter klumpem i småstykker. Bliv ved med at skære og skrabe æggemassen ind i dejen, til det hele er godt blandet- dejen bliver ret blød.
Del dejen i 6 klumper og kom dem på en bageplade med bagepapir, hvor de skal efterhæve lunt og tildækket 1 time.
Bag bollerne 12-15 min ved 220 grader.

Ingen kommentarer: