onsdag den 20. oktober 2010

Rikkes Chokolademuffins...


Helt tilbage i august fik jeg en rigtig sød mail fra Rikke, som er køkkenchef på en produktionsskole.

Rikke ville gerne dele en opskrift på chokolademuffins med mig. Jeg leder jo efter den perfekte opskrift.
Og tror den nu er fundet:) De smager akkurat som dem du får på cafeerne!
Jeg er li blevet færdig med et større kageprojekt hvor de indgår i, for jeg er kommet til at love kollegaerne kage i anledning af at der er efterårsferie. Mere om det imorgen:)
For de her muffins fortjener som sagt deres eget indlæg!
De er super nemme at lave og den eneste ændring jeg har fortaget er, at bruge smør istedet for magarine og så kun lave halv opskrift- som alligvel giver 28 muffins!
Tak for den gode opskrift Rikke!

Rikkes chokolademuffins (28 stk)
125 g. smør
375 g. sukker
3 tsk. vaniljesukker
½ liter kærnemælk
4 spsk. kakao
400 g mel
2 tsk natron
100 g god, mørk chokolade

Pisk smør, sukker og vanilje rigtig godt sammen med en elpisker.
Tilsæt kærnemælk, kakao, mel og natron og pisk til dejen netop er ensartet.
Hak chokoladen groft og vend den i lidt mel- så synker den ikke så godt til bunds.
Vend den i chokoladedejen.
Fordel dejen i muffinsforme og kun halvt op, da de hæver flot- dejen er meget tung, så sæt papirsformene i en muffinsplade eller brug silikoneforme.
Bag dem ved 175 grader i ca. 20 min.
Lad dem afkøle helt.
Rikke skriver, at de sagtens kan fryses.

TIP: Rikke forslår, at halvdelen af chokoladen kan erstattes af fx. nødder eller kokos.

12 kommentarer:

LillePil sagde ...

mmmmm.. de skal da helt sikkert prøves, de lyder da bare for kækre.

Hav en fortsat dejlig dag..

Mvh Pil

MissMuffin sagde ...

De er virkeligt gode!
Svampede og chokoladeagtige- også rigtig gode når de er lune:)

Anonym sagde ...

Ummm.... de er rigtig lækre, jeg prøvede at lave det om til en vanilje muffin med chokolade stykker i. Det smagte også rigtig godt :-)

MissMuffin sagde ...

Anonym, det var godt at opskriften kunne bruges- de er hvertfald min favorit når det kommer til chokolademuffins:)

Anonym sagde ...

Hvor ser de bare lækre ud, dem må jeg prøve. Hvad er det for noget kakao di bruger?

MissMuffin sagde ...

Anonym, jeg plejer at bruge noget rigtig lækkert kakao, som en veninde har haft med hjem fra udlandet. Nu hvor den er tom bruger jeg den brune pakke, som de fleste supermarkeder har- ikke nesquick og sån noget, men noget med højt kakaoindhold.

DkPrincess sagde ...

Har lige bagt disse, de er bare faldet sammen på midten :/. Hvad har jeg gjort forkert?

MissMuffin sagde ...

DK Princess, du har højest sandsynligt ikke bagt dem længe nok så :)

Anonym sagde ...

Skal smøret smeltes inden? :)

MissMuffin sagde ...

Anonym, nej, så havde det stået i opskriften :) Det skal bære være blødt..

Anonym sagde ...

Hej ville bare høre om du allerede har halveret opskriften som den står eller man skal doble op for at få 28 stk i god størrelse.

MissMuffin sagde ...

Anonym, den giver mellem 24 og 28 stk. i alm. muffinforme.