mandag den 6. december 2010

MissMuffins mandel- og appelsinboller..

Den anden dag fik jeg li bagt nogle boller, for der har ikke været meget hjemmebag i køkkenet på det sidste og det er altså for dårligt!
Nu var jeg lige kommet ind i sån en god rytme med at bage både brød og rugbrød, så den må jeg se om jeg kan finde igen.
Mandlerne giver dejligt knas til bollerne, men appelsinsaften kun li kan anes, så der kan godt bruges lidt mere saft, hvis man har lyst:)
Bollerne smager skønt med ost eller nutella og ristet med smør på.

MissMuffins mandel- og appelsinboller (8 store boller)
1 pk. gær
2½ dl kærnemælk
1 æg
½ dl. rørsukker
½ tsk. salt
saften af 1 appelsin
100 g. grofthakkede mandler
100 g. smeltet smør
250 g. ølandshvedemel
ca. 250 g. hvedemel

Rør gæren ud i kærnemælken og tilsæt herefter ægget, sukker, salt, appelsinsaft og mandler.
Kom ølandshveden i.
Tilsæt hvedemel skiftevis med smørret og ælt til en smidig, elastisk og lidt klistret dej.
Lad hæve lunt og tildækket ca. 1 time, til dejen er hævet til det dobbelte.
Del dejen i 8-10 store stykker og form til runde, flade boller.
Læg dem på en bageplade med bagepapir og lad dem efterhæve mens ovnen varmes op til 200 grader varmluft- ca. 20 min.
Bages i 12-15 minuter.
Afkøles på en bagerist.

4 kommentarer:

Hjertemad - Louise sagde ...

De ser gode ud! Bliver helt inspireret til at gå hjem og bage selv! Nu kan jeg ikke lige huske, om du bor i Århus, men hvis du gør, hvor køber du så ølandsmel henne? Eller er der måske nogle andre, der ved hvor man kan få det?
Kh Louise

MissMuffin sagde ...

Hej Louise

Jeg bor ikke i Århus, men i Aalborg.
Her kan jeg købe det i Salling Super, så mon ikke også du kan?
Ellers vil jeg foreslå at du prøver en af de større helsekostforretninger, de forhandler det sikkert.
God fornøjelse med bagningen:)

Hjertemad - Louise sagde ...

Tusind tak - så vil jeg en tur i Salling:)

MissMuffin sagde ...

Det var så lidt:)