fredag den 7. januar 2011

Sigtebrød



Hævekurvene skulle jo afprøves med det samme, så jeg ville prøve endnu en opskrift fra "Byens Bedste Brød" af Rikke Gryberg- I fornemmer nok efterhånden, at jeg er ret vild med den bog:)
Denne her opskrift var dog ikke helt så god som de forrige, men jeg har fået et helt fint resultat med et saftigt brød og en dejlig sprød skorpe- eller som Rikke skriver: et saftigt, hyggeligt og nærende brød:)
Ifølge opskriften skal der 400 g. hvedemel og 350 g. sigtemel i og heraf skal der blive 2 brød.
Jeg tilsatte først sigtemelet og så hvedemelet, men efter ca. små 250 g. hvedemel kunne dejen altså ikke trække mere mel. Om jeg har lavet en fejl eller om det er opskriften er selvfølgeligt ikke helt til at vide, men sån er det når man bager:)
Resultatet blev alligvel fint, så I får opskriften som jeg lavede den.
Brødet blev rigtig fint med riller og holdte formen godt, så det var en succes med de nye hævekurve indtil videre.

Sigtebrød (1 brød)
4 dl. vand
1 spsk. honning
25 g. gær
2 tsk. salt
200-250 g. hvedemel
350 g. sigtemel

Rør gæren ud i vandet sammen med salt og honning.

Kom melet i lidt af gangen og ælt dejen rigtig godt igennem.
Kom rigeligt med mel i en hævekurv og læg dejen heri. Har du ikke en hævekurv kan du istedet bruge en skål.
Dæk til med et rent viskestykke og lad brødet hæve i 2½-3 timer, til dejen når op til kanten.
Vend forsigtigt brødet ud på en bageplade med bagepapir.
Forvarm ovnen til 250 grader med en lille bradepande i bunden.
Når ovnen er varm kommer du 2 dl vand i bradepanden og slukker ovnen.
Efter 5 min. tænder du ovnen på 200 grader og bag det ca. 30 minutter, til det lyder hult når du banker i bunden af det og skorpen er sprød hele vejen rundt.
Lad afkøle på en rist.

Ingen kommentarer: