mandag den 7. februar 2011

Suppe med søde kartofler og æbler

På sån en kold regnvejrsdag som idag er det godt med lidt suppe:)
Om fredagen er der torv her i Nørresundby, bar i en mindre udgave en lørdagstorvet i Aalborg. Desværre er det sjældent jeg når hjem til det.
I fredags kom jeg tilfældigvis forbi og havde glemt alt om det, men straks fik jeg øje på de store kasser med søde kartofler. Med hjem kom da også 1½ kg:)
Denne suppe er mættende, krydret og lidt sød.
Et par stykker sprød parmaskinke ville ha været lækkert, men det var ikke på lager og vi fik en klat skyr og purløg i sammen med et lækkert flutes fra Salling.
Opskriften er fra denne skønne kogebog- et virkeligt godt køb!

Suppe med søde kartofler og æbler (4-6 personer)
1 spsk. smør eller olivenolie
3 porrer, i tynde ringe
1 stor gulerod, skrællet og i tern
600 g. søde kartofler, skrællede og i tern
2 store æbler, skrællede og i tern
1 l. vand
1½ dl. æblejuice
1 dl. cremefine eller fløde
salt, peber og muskatnød

Tilbehør:

Skyr eller creme fraiche
Purløg
Godt brød

Varm smørret eller olien i en stor gryde.

Kom porrene ved og steg dem ved jævn varme til de er møre.
Tilsæt grøntsager og æbler sammen med vand, salt, peber og lidt muskatnød.
Kog ca. 20 min. til det hele er godt mørt.
Blend grøntsagerne med kogevandet- det er nok ikke det hele der skal bruges- og kom det tilbage i gryden.
Kom æblejuice og fløde ved og lad suppen koge igennem i 5-10 min.
Juster konsistensen med lidt kogevand hvis den er for tyk.
Smag til med salt, peber og muskatnød.

Ingen kommentarer: