tirsdag den 1. marts 2011

Magnolias Vanilla Vanilla Cupcakes























Her er så de cupcakes, som jeg bagte til kollegaerne i forbindelse med min afslutning.
Opskriften er fra min nye kogebog "Magnolia Bakery", men oversættelsen har jeg været så heldig at finde inde hos smukke Emily, der fornyligt bagte de samme.
Se også hendes fine lille video om hvordan man kommer icing på en cupcake lige her.
Jeg beklager de lidt uskarpe billeder, men mit kamera var ret utilfreds med det dårlige lys, så farverne er heller ikke helt så klare, som de er i virkeligheden.
Der er grøn, pink og blå og med al den krymmel, så ligende mit køkken noget der havde været raseret af en børnehave:)
Gode blev de, svampede, tunge på den gode måde og med en mild vaniljesmag.
Smørcremen er virkeligt sød, men sån er den slags jo:)

Magnolias Vanilla Vanilla Cupcakes (24 stk.)
6 ½ dl. mel
2 tsk. bagepulver
225 g. blødt smør
4, 7 dl. sukker
4 æg
2, 3 dl mælk
1 tsk. vaniljeessens

Vanilla Buttercream:

225 g. blødt smør
1,4 - 1,8 l flormelis (jeg brugte kun 1 l)
1,2 dl. mælk
2 tsk. vaniljeessens

Bland mel og bagepulver.

Rør vaniljeessensen sammen med mælken.
Pisk smør og sukker godt sammen i en stor skål, til det er lyst og luftigt.
Tilsæt æggene et af gangen og pisk godt mellem hvert æg.
Tilsæt 1/3 af melet og 1/3 af mælken og pisk det godt sammen. Fortæst, til der ikke er mere mel og mælk.
Pisk kun, så dejen netop er ensartet.
Kom muffinsforme i en muffinplade og fyld forsigtigt formene 2/3 op med dej.
Bag dem ved 180 grader i 20-25 min. til de er gyldne og faste.
Lad dem hvile ca. 15 min i muffinpladen og tag dem så op, så de kan afkøle helt inden at smørcremen kommes på.
Vanilla Buttercream: Kom smørret, mælk og vaniljeessens op i en skål og pisk det godt sammen med halvdelen af flormelissen.
Tilsæt herefter resten af flormelissen lidt af gangen og pisk godt imellem hver, indtil icingen er tyk og fast.
Del den i de ønskede portioner og pisk et par dråber frugtfarve i hver.
Kom smørcremen på de HELT afkølede kager og gå amok i krymmel og glimmer:)

13 kommentarer:

Miss A sagde ...

Hejsa MissMuffin..

Hvor er de bare fine :) Jeg er sikker på, at de også smagte helt fantastisk..

Jeg må helt sikkert prøve den her opskrift snarest :)

De bedste hilsner fra Anita
http://livogmad.blogspot.com

MissMuffin sagde ...

De smager helt sikkert også skønt...
De er ligesom lidt mere faste i det, end de muffins jeg plejer at bage og det var faktisk ret lækkert:)

Den positive vejleder sagde ...

Mmhmm, ser namnam ud!

MissMuffin sagde ...

Eva, de er også lækre:)

Anonym sagde ...

fantastisk opskrift de cupcakes smager fantastisk god med to spisskefuld kakao, men cremen blev dog meget sød :)

MissMuffin sagde ...

Det vil jeg huske:)
Foretrækker dog opskriften på "Rikkes Chokolademuffins" hvis dt skal være med chokoladesmag..
Frostingen er vildt sød, men sån er det i de engelske/amerikanske opskrifer, det skal være meget sødt og det passer også fint til den neutrale muffn, men bliver nok for stor en kontrast til en med chokolade..

Anonym sagde ...

kan ikke forstå hvorfor der skal mælk i cremen, der er alt for meget væske. men ellers rigtig gode muffins

MissMuffin sagde ...

Anonym, det synes jeg nu ikke?
For mig virker mængden helt fint og jeg får den rigtige konsistens selvom jg bruger mælk...

Anonym sagde ...

Kan billige muffinformer være oversag til at kagerne falder sammen når de kommer ud af ovnen. Gik ud fra en opskrift den anden dag som stort set er den samme som din og da kagerne kom ud af ovnen skrumpede de og faldt lidt sammen og jeg havdegjort præcis som opskriften foreskrev. Synes jeg var temmelig træls, da min bagning som regler altid bliver godt. Har i hvert fald aldrig oplevet det før

Kh ania

MissMuffin sagde ...

Ania, det tror jeg nu ikke det kan. Det er nærmere noget med bagetiden eller mængden af hævemiddel der lige har snydt dig den her gang. ØV!

Anonym sagde ...

Okay tak. Men ret træls for synes de fik den bagetid de skulle, så kan selvfølgelig have noget med lægemidlet som du siger. Hvordan undgår je forresten at cupcakes hæver skævt og får skæve toppe

kh anita

MissMuffin sagde ...

Ja, men det kan også være, at du lige har fået pisket dem for meget/for lidt, det er svært at sige, især når det bare er en enkelt gang.
Mine bliver også lidt skæve engang imellem. Det kan være din ovn, der varmer ujævnt, men det kan også være hævemiddelet. Jeg bruger altid en blanding af bagepulver og natron, for det synes jeg giver det bedste resultat. Ca. ½ tsk. natron til 1 tsk. bagepulver.

Anonym sagde ...

Tak for tippet, men synes nu altid dine muffins ser få fine jævne ud