tirsdag den 13. september 2011

Pea & Popeye Pesto Pasta


Jeg vidste, at jeg ville få en lang dag idag, så aftensmaden skulle være nem.
Denne ret var færdig på ca. 20 min, så det kan hvertfald kaldes fastfood:)
Opskriften er fra Jamie Oliver Magazine nr 21/2011.
Hans magasiner er vildt dyre i Danmark, men såå flotte, så engang imellem køber Kristian et til mig. Han er godt opdraget:)
Pestoen er en ret stor stor portion, men den kan holde et par dage på køl og bruges til pastasalat og smørrelse i sandwich. Jeg har frosset noget af den, så nu må vi se om det kan tåle en tur i fryseren!
Jeg udskiftede gedeosten med parmesan, for jeg hader gedeost. Ydrk!
Sammen med den sprøde, salte bacon er det en nem og lækker aftensmad.
Skal det gøres lidt sundere, så udskift bacon med serranoskinke og server en grøn salat til.

Pea & Popeye Pesto Pasta (stor portion)
125 g. ærter
50 g. babyspinat
½ bdt. basilikum
1 lille fed hvidløg
40 g. ristede pinjekerner
50 g. parmesan
saften af ½ citron
ca. ½-1 dl. olivenolie
salt
1 pakke bacon
pasta efter eget valg og mængde

Kog pastaen efter anvisningen på pakken.
Steg bacon sprødt i ovnen ved ca. 200 grader.
Imens laves pestoen; kom ærter, spinat, basilikum, hvidløg, pinjekerner, parmesan, halvdelen af citronsaften og en god sjat olivenolie i blenderglasset.
Blend indtil pestoen har konsistens som en grynet yoghurt. Spæd op med olivenolie til denne konsistens er opnået.
Smag pestoen til med salt og citronsaft.
Når pastaen er kogt færdig hældes vandet fra og den blandes med pesto indtil at pastaen er dækket af et tyndt lag.
Serveres straks med masser af spørd bacon på toppen.
Resten af pestoen kan opbevares på køl i 2-3 dage.

Opdatering: Pestoen er også rigtig fin efter en tur i fryseren, så det kan anbefales af fryse resterne:) Jeg har brugt resterne af den her som smørrelse i sandwich.

Ingen kommentarer: