mandag den 31. oktober 2011

Cremet græskarsuppe med æble og ristede kerner..



Det er bestemt ikke Kristians livret vi har fået her til aften; suppe. Og endda græskarsuppe! Stakkels Kristian:) Han er dog lovet, at er er dessert når jeg kommer hjem fra yoga:)
Jeg plejer ikke at være så vild med græskar, for det er meget sødt og en smule flad i smagen, men denne suppe er dejligt krydret. Det friske og syrlige æble passer perfekt dertil og så lavede jeg en blanding af stegt bacon og kerner, så der også var lidt saltet.
Suppen passer med 4 personer, men jeg lavede kun æble og kernedrys til 2 personer, så der skal lige laves lidt mere hvis I er fire.
Opskriften har jeg fundet hos Camilla:)
Cremet græskarsuppe med æble og ristede kerner (4 personer)
1 hokkaidogræskar
3 små løg
2 fed hvidløg
7-8 dl. grøntsagsboullion
2 spsk. smør eller olie
1 tsk. stødt spidskommen
1 tsk. chilipulver
½ tsk. kanel
1 dl. fløde
1 syrligt æble
1 dl. blandede kerner
4 skiver bacon
Skræl græskarret, halver det og skrab indmaden ud. Skær det i grove tern.
Hak løget fint og pres hvidløget. Steg løgene i olien til de er bløde og klare.
Kom græskaret ved og svits et øjeblik. Hæld boullion og krydderier ved.
Lad det koge i ca. 25 min, til at græskarret er helt mørt.
Skær baconskiverne i helt små tern og steg dem sprøde på en varm pande. Når de er ved at være sprøde tilsættes kernerne, som svitses med et øjeblik.
Fjern kernehuset fra æblet og skær det i tern.
Når græskarret er helt mørt blendes suppen. Varm den op sammen med fløden og smag til med salt og citronsaft. Serveres straks med æbletern og kernedrys.

2 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Uhm, lækker suppe. Smart at servere den i de små Le Creuset gryder :-)

MissMuffin sagde ...

Klidmoster, den var super go:)
Det bloir nogle lidt små portioner, men det ser rigtig fint ud!