torsdag den 16. februar 2012

Raspberry Trifle Cupcakes


Nu var Telenor jo så romantiske, at Kristian skulle arbejde over Valentine Day, så i stedet sendte jeg lidt "Love" med ham på arbejde i form af de her små kager fra HummingBird Bakerys "Cake Day", som er en virkeligt smuk og skøn bog:)
I originalopskriften skulle der lægges et frisk hindbær ned i hver cupcake og så fyldes op med syltetøj, men jeg kom kun syltetøj i.
Kristians kollegaer havde vidst været ganske tilfredse og jeg synes også selv, at de blev ret gode.

Raspberry Trifle Cupcakes (12-15 stk.)
Cupcakes:

80 g. blødt smør
280 g. sukker
240 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
240 g. kærnemælk
1 tsk. vaniljeessens
2 æg

Creme-frosting:
500 g. kærnemælk
1 tsk. vaniljeessens
5 æggeblommer
100 g. sukker
30 g. mel
30 g. majsmel
200-250 g. double cream

Fyld:
ca. 100 g. god hindbærsyltetøj
evt. 12-15 friske hindbær

Pisk smør, mel, sukker og bagepulver sammen til en "krummet" masse.
Rør mælk, æg og vaniljeessens sammen.
Pisk det i melblandingen og pisk kun, til dejen netop er ensartet.
Fyld papirsforme i muffinplader og fordel dejen heri- de skal ca. være fyldt 2/3 op.
Bag dem ved 190 grader i ca. 18-20 min.
Lad dem køle helt af på en rist.
Mens de køler af laves cremen; bland mælk og kærnemælk sammen i en gryde og kog det op- kærnemælken skiller lidt, men det betyder ikke noget for det endelige resultat.
Bland æggeblommer med sukker, mel og majsmel til en tyk grød. Rør lidt af den kogende mælk i og kom det herefter i gryden med resten af mælken.
Pisk det rigtig godt igennem, så der ikke er nogen klumper. Pisk til cremen begynder at tykne.
Hæld den i en skål og lad den køle helt af i køleskabet.
Når kagerne skal laves piskes double cream'en til flødeskum og vendes sammen med cremen.
Med en lille kniv eller en teske laves der et lille hul i hver muffin, som fyldes med hindbærsyltetøj.
Pres toppen på igen.
Kom cremen i en sprøjtepose og fordel den over kagerne.
Pynt og så er der serveret:)


Efter Salling begyndte at forhandle mælk fra Osted Mejeri er der også kommet double cream på hylderne, hvilket jeg længe har ønsket at prøve.
Double cream er fløde med 50% mælkefedt, hvor almindeligt fløde indeholder 38% mælkefedt. Derfor er double cream også ret så tykt og har en meget tydelige flødesmag.
Nu hvor jeg har prøvet det tør jeg godt erstatte double cream med fløde i de fleste opskrifter. Skal den indgå i en creme eller ligende vil jeg nok ikke, for der vil den tykke konsistens være afgørende. I alt hvor den skal piskes op som flødeskum tror jeg ikke, at det er noget problem.

2 kommentarer:

Ulrik sagde ...

De ser drøngode ud. Og den creme lyder vildt lækker. Den kunne jeg godt tænke mig at prøve. Jeg bor rimelig tæt på Osted så måske man skulle tage et kig forbi der og se om man kan finde noget double-cream. Hvordan synes du det smager i forhold til piskefløde? Jeg har aldrig prøvet det, men har set det i mange opskrifter og er ret nysgerrig.

MissMuffin sagde ...

Ulrik, gør lige det:)
Det smager af piskefløde, bare dobbelt op på smagen og så meget tykkere i konsistensen- og så farven meget mere gul..