torsdag den 29. marts 2012

Chokoladefondant

Ikke det kønneste billede, men jeg er sikker på, at opskriften sælger sig selv:) For alle chokolade-elskere må da elske sån en varm chokobombe med et flydende indre og så samen med iskold vaniljeis og lækre vaniljesyltede frugter. Mums.
Selvom mine ikke blev helt så flydende, så blev de ret så lækre. Næste gang skal de nok bar kun have 8 min, men jeg tror også at min ovn er lidt vild:)

Opskriften har jeg fra Kristine, hvor rigtig flotte billeder også er at finde.
Nu var vi kun 2, så der blev alt for meget vaniljelage til frugten- næste gang laver jeg kun ½ portion.


Chokoladefondanter (4 stk.)
100 g. mørk chokolade
100 g. smør
40 g. sukker
40 g. hvedemel
100 g. past. æggeblommer
50 g. past. æggehvider
lidt smør til formene

Vaniljesyltet frugtsalat
3 dl. vand
5 dl. sukker
1 vaniljestang
1 bakke jordbær
½ honningmelon
2 kiwi
½ granatæble


Vaniljestangen flækkes og kornene blandes med lidt af sukkeret.
Kom vanilje, de tomme vaniljestænger, sukker og vand i en lille gryde og kog det op under omrøring.
Lad det koge i ca. 6 min. og lad det køle lidt af.
Skær frugten i mundrette bidder, tag den tomme vaniljestang op og overhæld frugten med vaniljelagen. Lad det trække et par timer på køl.
Smelt smør og chokolade sammen i mikroovnen eller over vandbad.
Lad det køle en smule af og sigt mel og sukkeret deri.
Vend herefter æggeblommer og æggehvider i chokolademassen.
Smør 4 små ovnfaste forme- jeg brugte nogle små ramekiner - og fyld dem 2/3 op med chokolademassen.
Lige inden servering bages de 8-10 min. ved 200 grader- de kan sagtens laves god tid i forvejen.
Vend dem forsigtigt ud af formene og servere med det samme.

Ingen kommentarer: