tirsdag den 24. april 2012

Mandelsmør med kanel

 Da Camilla den anden dag lavede mandelsmør bestemte jeg mig hurtigt for, at dette måtte prøves.
Jeg havde dog ikke noget ahornsirup, så jeg brugte canesirup. Måske var det også derfor, at jeg ikke rigtig kunne få det til at blive til smør. Jeg tilsatte så en smule vand og det var hvad der skulle til for at jeg fik lækker og cremet mandelsmør. Den er noget mørkere end Camillas, men det må være siruppen:)
Det smager super godt på brød, men er faktisk allerbedst sammen med frugt- især æbler.

Mandelsmør med kanel300 g. mandler
80 ml. sirup
1 tsk. kanel
1 nip salt
evt. ½ dl. lunken vand

Bland mandlerne med siruppen og bred dem ud i et lag på en bageplade med bagepapir.
Rist dem i ovnen ved 160 grader i 15-20 min og vend dem jævnligt.
Bag dem så længe som muligt, men uden at de bliver brændte.
Tag dem ud af ovnen og lad dem køle lidt af- de må endeligt ikke være for varme når de blendes.

Kom de let afkølede mandler i en foodprocessor og kør dem indtil de er cremede. Stop maskinen med et par minutters mellemrum og skrab mandlerne ned fra kanten. Det tager 10-20 minutter at få en helt cremet smør. Hvis nødderne ikke samler sig til smør, så tilsæt evt. en smule vand.
Smag til sidst til med kanel og en nip salt.

Ingen kommentarer: