fredag den 21. september 2012

Æblecupcake med karamel


Pigerne fra min gruppe er nogle værre kage-grise, så jeg benyttede søndagen til at bage disse cupcakes fra "Macarons, Cupcakes, Popcakes og andre søde sager" af Mia Öhrn.
Det er virkeligt en skøn bog, som fåes til rigtig billige penge for tiden. Føtex havde den til 80 kr. den anden dag og det er den virkeligt værd!
Kagerne smager fint og sødt, men hænger desværre noget fast i formene pga. den klistrede karamel, men godt smager de. Også med en lille klat flødeskum med vanilje på toppen:)
Jeg har købt karamellerne i Føtex ved deres bland-selv, så de skulle være nemme at opstøve.
Ærger mig noget over, at jeg købte så mange af de her forme dengang Netto havde dem på bud, for de er ikke særligt gode. De holder simpelthen ikke formen godt nok!

Æblecupcakes med karamel (10 stk.)
3 æg
1½ dl. sukker
1 vaniljestang
3 dl. hvedemel
1 tsk. bagepulver
½ tsk. natron
1 knsp. salt
100 g. smeltet smør
1½ dl. mælk
1 tsk. kanel
1 stort æble
6-8 fudgekarameller (bløde karameller)

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Bland den godt sammen med lidt af sukkeret.
Pisk al sukkeret med æg, til det er lyst og luftigt.
Bland mel, salt, kanel, natron og bagepulver.
Kom det i æggeblandingen sammen med mælk og smør. Pisk til dejen netop er ensartet.
Skræl æblet og skær ddet i små tern. Skær også karamellerne i små tern.
Vend æblestykker og karamel i dejen.
Fordel dejen i 10 muffinsforme.
Bag dem i ca. 20 min ved 175 grader.
Lad dem køle helt af på en bagerist inden du evt. topper dem med flødeskum eller vaniljecreme.

Ingen kommentarer: