onsdag den 24. oktober 2012

Langtidssimrede unghanelår i hvidvin

Jeg faldt over nogle bornholmske unghanelår den anden dag da jeg var ude at handle og de fik lov at komme med hjem i den store, røde gryde.
Det blev til virkeligt lækker simremad en lørdag aften og vi endte med at spise alt, alt for meget:) Det lykkedes mig også at få en ganske god sauce ud af den overskydende stegevæde, så det bliver ikke sidste gang, at der kommer sån et par lår med hjem.

Langtidsimrede unghanelår (2 pers.)
2 unghanelår
3 gulerødder
2 stilke bladselleri
1 stort løg
6 stilke frisk timian
2 laubærblade
½ flaske hvidvin
ca. ½ dl. fløde
olivenolie, salt, peber

Tilbehør:
Kartoffelmos
Ristede svampe

Skræl gulerødderne og skær dem i tykke skiver.
Skær bladsellerien i tykke skiver og hak løget fint.
Krydder lårene med salt og peber og brun dem godt af i lidt olivenolie.
Tilsæt grøntsagerne, timian, laubærblade og hvidvin.
Lad det hele simre ved lav varme i ca. 1½ time, til lårene er helt møre.
Tag lårene op ag gryden og hold dem varme.
Fjern grøntsagerne fra stegevæden og sku op for varmen. Kog stegevæden lidt ind og jævn den med fløden til en lækker, cremet sauce. Tilsæt evt. lidt kulør for farve.
Smag til med salt og peber.
Server lårene med sauce og tilbehør- og resten af vinen:)

3 kommentarer:

Helene sagde ...

Hej!

Jeg ville lige fortælle, jeg har henvist til din blog på min blog. Jeg håber, det er i orden.

Du kan se henvisningen her: http://denmadglade.blogspot.dk/2012/10/kakisalat.html

Mvh Helene

MissMuffin sagde ...

Hej Helene

Det er bare rigtig fint- og jeg er da meget glad for, at jeg kan bidrage til salat-inspirationen. Bare hæng på, der kommer flere de kommende dage når jeg lige får tid til at få dem skrevet ind:)

Helene sagde ...

Det lyder rigtig godt - det glæder vi os til herhjemme!