onsdag den 19. december 2012

Marcipancupcakes med blåbær og nougatskum


Opskriften her er fra Amos "Dens Store Julebagebog", men med en del ændriger. For lige sent nok opdagede jeg, at de faktisk skulle bages som mini-muffins, men jeg tog chancen og lavede dem store. Det gik også nogenlunde:)
For at friske den lidt op valgte jeg at fylde dem med lidt blåbærmarmelade, for marcipan og nougat er tunge sager:)
Da jeg skulle lave ret så mange slags kage til samme dage valgte jeg at lave nogle lidt små portioner, så denne her giver altså kun 6 store cupcakes.

Marcipancupcakes med nougatskum (6 stk.)
100 g. hvedemel
60 g. sukker
50 g. smør
1 æg
3/4 dl. mælk
100 g. marcipan
1 tsk. bagepulver
½ tsk. natron

Fyld og pynt:
Blåbærmarmelade
50 g. mørk chokolade

Nougatskum:
50 g. blød nougat
1 dl. piskefløde

Smelt smørret og lad det køle af.
Pisk æg og sukker luftigt. Pisk det afkølede smør i.

Bland mel, bagepulver og natron. Pisk melblandingen og mælk i dejen lidt af gangen. Pisk kun til, at dejen netop er ensartet.
Riv marcipanen groft og vend den i dejen.
Placer ca. 6 papirsforme i en muffinplade. Fordel dejen heri.
Bag kagerne ved 180 grader (varmluft) i ca. 25 min. De skal være let gyldne, men stadig lidt bløde.
Lad dem køle helt af på en bagerist.
For at lave nougatskummen smeltes fløde og nougat sammen over svag varme. Lad det køle helt af i køleskabet. Lav det gerne dagen før og lad det så køle af natten over.
Smelt chokoladen over vandbad og kom den i en Decopen eller i en sprøjtepose med et lille hul i. Tegn stjerner på et stykke bagepapir og lad dem stivne.
Inden servering skæres et lille hul ned i hver muffin og ca. 1 tsk. tages fra. Fyld med 1 tsk. marmelade.
Pisk nougatfløden til en luftig creme. Kom den i en sprøjtepose med en stor stjernetylle og fordel skummet på hver muffin. Pynt med en chokoladestjerne.
For at lave de fine stjerner af chokolade brugte jeg denne Decopen fra Lékué, som jeg har fået tilsendt. Den er altså ret smart og meget nem at håndtere.
Der medfølger flere forskellige mundstykker, så man kan lave forskellige effekter alt efter om man bare vil lave noget sjovt pynt eller skrive en tekst. Den smeltede chokolade fyldes så i den lille lomme og så er det bare at gå igang. Du kan endda smelte chokoladen i selve pennen ved at komme den i microovnen, for den kan både tåle ovn, microovn, fryser og opvaskemaskine.
Jeg synes, at den er rimeligt nemt at styre, den begrænser svineriet lidt og den er rimeligt nem at rengøre. Så jeg er fan.
Den koster 199 kr, fåes i 4 forskellige farver og der medfølger 4 mundstykker.

Decopennen får små 6 stjerner ud af 6 mulige.

Jeg synes måske, at den er en smule dyr i forhold til hvad den kan, men samtidig synes jeg den er nem at arbejde med, så nu hvor jeg har den vil jeg ikke undvære den:)

Ingen kommentarer: