tirsdag den 13. august 2013

Hindbærtærte med marcipan og mandelmel


Denne tærte minder meget om den tærte med ferskener jeg lavede den anden dag, men denne gang har jeg i stedet lavet den med hindbær og mandelmel.
Anledningen var, at jeg skulle på endnu et barselsbesøg. Barslende mødre må jo hverken spise jordbær eller chokolade eller hvad ved jeg, så jeg var en lille smule ideforladt. På torvet var der friske, nyplukkede hindbær og så blev de udgangspunktet. Det kunne også sagtens havde været blåbær, brombær eller jordbær i skiver.
Mørdejen er nem at arbejde med. Hvis du bruger en form som min er der til 2 tærter. Bruger du en stor, rund form skal du bruge det hele, men så også lave dobbelt fyld.  Mørdejen holder sig fint i frsyeren og så er det nemt at lave en tærte en anden dag.
Mandelmelet giver fyldet lidt mere smag og en lille smule sprødhed. Har du ikke mandelmel, så brug bare almindeligt hvedemel.

Hindbærtærte med marcipan og mandelmel(6 pers.)
Mørdej:
150 g. smør
225 g. mel
75 g. flormelis
1 æggeblomme
evt. 1 spsk. koldt vand

Fyld:
2 æg
1½ dl. sukker
150 g. marcipan
75 g. blødt smør
50 g. mandelmel
1 tsk. vaniljepulver

1 bakke friske hindbær

Kom mel og flormelis i en skål. Smulder smørret deri og rør det sammen til en krummende konsistens. Tilsæt æggeblommen og ælt dejen sammen. Ælt ikke for længe, så bliver den sej. Er den for tør, så tilsæt lidt vand.
Del den i 2 kugler, pak dem ind i husholdningsfilm og lad dem hvile på køl i 1 times tid.
Smør din tærteform med lidt fedtstof.
Rul en af kuglerne ud mellem 2 stykker bagepapir. Jeg synes, at det er besværligt, så jeg presser den ud i formen med mine fingre i flere små stykker. Ikke helt så kønt, men det ses ikke når fyldet kommer på. Kom den anden kugle i fryseren.
Bland alle ingredienserne til fyldet godt sammen og fordel det i tærteformen.
Fordel hindbærrene pænt oveni tærten.
Bag tærten i 25-30 min. ved 180 grader. Pas på, at den ikke er bliver for mørk,
Serveres lun.

2 kommentarer:

Ellen sagde ...

Jeg er vist på for få barsels-besøg. Jeg var slet ikke klar over at de ikke måtte få chokolade og jordbær!
Men din tærte lyder rigtig lækker, og har sikkert vakt lykke.

MissMuffin sagde ...

Ellen, jeg er kommet i den alder, hvor man render til barselsbesøg hele tiden :) Jordbær og chokolade indeholder nogle stoffer, der kan gå i mælken og give babyen ondt i maven- det gælder vidst ikke for alle, men anbefales vidst ikke at man spiser når man ammer..
Tærte vakte lykke og alt blev spist :)