torsdag den 20. marts 2014

Chokoladeballade

Da vi holdt suprise-afskeds-fest for Nicole serverede jeg den berømte og berygtede Chokoladeballade fra Anne au Chocolat. Den blev serveret med vaniljeis og vaniljesyltede jordbær. På billedet er det dog de sørgelige rester af kage og is efter besøget, men smagen fejlede bestemt intet :)
Det er ikke den bedste chokoladekage jeg har smagt, men den er god. Den bedste er stadig Verdens Bedste Chokoladekage. Den er lidt mere mousse-agtig i konsistensen, men den er så også det mere besværlig at lave.
Jeg bagte kagen dagen før, da kagen har bedst af at sætte sig på køl. Den var dog bedst på 3. dagen, hvor jeg delte de sidste par stykker med den lille møgunge(min yngste bror),der var svært tilfreds med den:)

Chokoladeballade (8-10 pers.)
200 g. mørk chokolade
200 g. smør
250 g. sukker
5 æg
1 spsk. mel.

Smelt smørret i en lille gryde.
Hak chokoladen groft og kom den i den smeltede smør. Rør til det hele er smeltet godt sammen.
Tag gryden af varmen og rør sukkeret i. Lad det køle lidt af.
Pisk æggene let sammen og tilsæt dem chokoladeblandingen lidt af gangen. Vend melet i.
Kom bagepapir i en form på ca. 22 cm. i diameter og hæld dejen heri.
Bag den ved 180 grader i ca. 25 min. Lad den køle af i formen. Den skal føles lidt ubagt.

Ingen kommentarer: