onsdag den 26. marts 2014

Avocado-mayonnaise

Mayo er et stort hit herhjemme. Især i burgere og til fritter. Jeg har kun lavet det nogle enkelte gange for lang tid siden med et nogenlunde resultat, men denne her lavet i blenderen blev virkeligt fin! Så femover kommer jeg til at lave meget mere mayo selv.
Der er plads til forbedringer i smagen, for den blev simpelthen alt for syrlig. Så start med saften af ½ citron. Lidt synd, men så ved jeg det til næste gang.
Opskriften er fra Jane Faerbers "Mæt og slank med LCHF". Jane foretrækker at bruge olivenolie fremfor rapsolie eller solsikkeolie, som man normalt vil bruge, da det er smagsneutralt. Det er noget med behandlingen af olien og fedtsyresammensætningen, men det vil jeg ikke gøre mig klog på. For jeg var nemlig så heldig at have en flaske Avocadoolie fra Coop Savannah. Det er også derfor, at min mayo er så fin og grøn:)

Avocado-Mayonnaise
1 stor, moden avocado
1 æggeblomme
saft af ½-1 citron
1 tsk. salt
½-1 tsk. hvidvinseddike
1½ dl. avocadoolie

Flæk avocadoen, fjern stenen og skrab avocadokødet ud.
Kom det i en blender med æggeblommen, citronsaft, salt og hvidvinseddike. Blend til en jævn masse.
Tilføj olien i en tynd stråle mens blenderen kører ved lav hastighed. Stop når konsistensen er som du ønsker. Smag til med citronsaft og salt.

Ingen kommentarer: