fredag den 28. marts 2014

Burgerboller (LCHF)

Den seneste tid har der været en del LCHF-opskrifter her på bloggen. Det er ikke fordi, at der ikke laves "almindeligt" mad herhjemme, men jeg er begyndt at prioritere mit indtag af stivelse noget mere, så det kun er når jeg virkeligt har lyst til kartofler eller en god bolle med tandsmør at jeg spiser stivelse. LCHF-bagning er lidt sjovt, for det er uden gær og mel og det har jeg eksperimenteret med nogle gange.
De her boller bagte jeg den anden dag, da vi skulle have burgere. De kan også sagtens bruges i madpakken. Det er en lidt sjov omgang. Smagen er ret neutral, men konsistensen er sådan lidt mærkelig. Når bollen bliver "våd" af kødsaft osv. bliver den lidt "ægget" og det er jeg ikke så vild med. Det blev dog nogle ret gode burgere med mayo, oksebøffer, salat, masser af ost, bacon og kethup. UHM!
De er ret flade, men kan sagtens flækkes med lidt forsigtighed. Jeg kom ikke sesam oven på, for de ender altid med at drysse ud over det hele :) Kokosfibre er ikke det samme som kokosmel, men en meget mere fint i konsistensen. Urtekram har det i sortiment og man kan også få det i helsekosten.
Opskriften er fra Jane Faerbers "Mæt og Slank med LCHF".

LCHF-Burgerboller (4-6 stk.)
4 æg
1½ dl. hytteost 4%
30 g. smeltet smør
1½ dl. mandelmel
0,7 dl. kokosfibre
0,5 dl. sesamfrø
2-3 tsk. loppefrøskaller
1 tsk. bagepulver
1 tsk. salt

Blend æg og hytteost sammen. Jeg brugte bare håndmixeren og det gik fint, men brug en blender hvis du vil skjule alle spor af hytteost.
Pisk den smeltede smør i.
Tilsæt resten af ingredienserne i og pisk dejen jævn. Den er som en tynd grød.
Lad den hvile 10 min, så sætter den sig og bliver lidt tykkere.
Form dejen til 4-6 flade boller med våde hænder. Læg dem på en bageplade med bagepapir. Jeg synes det var nemmest at fordele dejen på pladen og så smøre den ud. De skal ca. være 1 cm. høje.
Bag dem ved 190 grader i 20-25 min.
Lad dem køle af på en bagerist

Ingen kommentarer: