lørdag den 29. marts 2014

Sunde Morgenmadsvafler

Vafler til morgenmad? Og så af den sunde og virkeligt mættende slags helt uden mel og sukker. Ja tak:)
Efter den Internationale Vaffeldag (ja, sådan en har der været her i ugen) har jeg sukket efter vafler. Instagram var fyldt med de lækreste vafler og jeg var virkelig misundelig.
Her til morgen vågnede jeg tidligt til dejligt solskinsvejr og på morgenturen med Dolly blev jeg enig med mig selv om, at der skulle vafler på morgenmadsmenuen. Af den sunde slags.
Mit køleskab bærer præg af, at det er sidst på ugen og nok også sidst på måneden, så jeg valgte opskriften her, for den passede med indholdet i skabe og skuffer. Jeg fik dog kun 4 vafler og ikke 7?! Skidt, de var nemme og lave og smagte super godt. Næste gang laver jeg en rigtig stor portion, så der kan gemmes nogen i køleskabet. Så er det bare lige at lune dem og toppe dem med fx græsk yoghurt og bær for en nem og virkelig lækker hverdagsmorgenmad.
Her har jeg toppet med flødeskum, friske blåbær, hakkede pistacienødder, cacaonips og mørk chokolade. Virkeligt en luksus-morgenmad.

Sunde Morgenmadsvafler (4 stk.)
2 æg
3 spsk. creme fraiche 38%, skyr eller græsk yoghurt
2 spsk. HUSK
1 spsk. mandelmel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. vaniljepulver
2 tsk. kokossukker (eller andet sødemiddel)
Smør til stegning

Pisk æggene godt sammen.
Tilsæt de øvrige ingredienser og pisk det rigtigt godt sammen.
Lad det stå og trække ca. 5 min, så HUSK'en suger væden og dejen tykner lidt.
Varm vaffeljernet op og smelt lidt smør derpå.
Kom ca 1 dl. dej på af gangen og bag vaflerne til de er brune og gennembagte.
Pisk dejen let igennem inden du tager en ny portion, da den godt kan komme til at klumpe lidt.


Ingen kommentarer: