tirsdag den 3. marts 2015

Boller med kartoffelmos

Smukke, sprøde og saftige boller- helt sikkert nogle af de bedste boller jeg længe har bagt :)


De her boller er virkeligt gode. Lyse, men tætte og saftige. Ikke sidste gang, at jeg putter en god slat kartoffelmos i min bolledej, for det giver en rigtigt fint konsistens. Det er også en rigtig god måde at få brugt en rest kartoffelmos på, for den er ikke særligt spændende dagen efter alligevel. Det er nemt at få lavet for meget kartoffelmos eller kogt for mange ris, men begge dele gør sig rigtigt godt i brød, så der er ingen grund til at smide det ud.
Nu har vi lækre boller i fryseren til travle morgener :) De holder sig friske og lækre i flere dage og så er de også gode at fryse- og evt. lige smide på risteren inden de spises som morgenmad.
Bollerne er virkeligt gode bare med smør eller med en tyk skive ost.
Jeg synes, at boller bagt i en muffinplade bliver så fine i formen, men man kan sagtens bage dem som helt almindelige boller.

Boller med kartoffelmos (10 stk.)
30 g. gær
3 dl. vand
3 dl. kartoffelmos
2 dl. solsikkekerner
1 tsk. groft salt
Fintsigtet speltmel

Rør gæren ud i vandet.
Tilsæt karoffelmosen, solsikkerkernerne og salten. Rør det godt sammen.
Kom mel i lidt af gangen til du har en fast, glat og smidig dej. Ælt den godt og længe.
Lad dejen hæve lunt og tildækket ca. 1 time, til den er nået dobbelt størrelse.
Smør en muffinplade og fordel dejen heri. Den kan også bare bages som alm. boller.
Drys med lidt mel og lad bollerne hæve lunt og tildækket ca. 30 min.
Bag dem ved 210 grader i 12-15 min.
De skal lyde hule og sprøde når du banker på dem.
Lad dem køle lidt af på en rist

Ingen kommentarer: