torsdag den 9. april 2015

Dumlemuffins

Jeg elsker Dumle!
Der var "desværre" 2 poser på tilbud, så jeg blev nødt til at spise den ene af poserne. Nøj, hvor er dem med mørk chokolade gode :)

Mine kollegaer kan virkeligt godt lide kage. Rigtigt meget endda. Så da jeg faldt over denne opskrift kunne de fint være testere :)
Jeg synes, at dejen blev for kompakt/tør. Smagen var rigtigt fin, men jeg synes ikke konsistensen var så god. Jeg tænker, at dette kan undgås ved at mælken piskes i inden melet. Det er vigtigt kun at piske til dejen lige netop er jævn, men det kan være svært ikke at skulle røre en masse når mælken først kommer i til sidst.
Dumlen smelter og bliver lækkert flydende inden i, men jeg kunne måske godt tænke mig lidt mere Dumle deri :)

Dumlemuffins (12 stk.)
125 g. blødt smør
2 dl. sukker
2 æg
2 spsk. god kakaopulver
2 tsk. vaniljesukker
2 tsk. bagepulver
4½ dl. mel
1½ dl. mælk
100 g. hakket chokolade
En pose Dumle


Forvarm ovnen til 225 grader. 
Pisk blødgjort smør og sukker sammen til det er lyst og luftigt.
Pisk æggene i et af gangen og pisk godt mellem hvert.
Bland mel, kakaopulver, vaniljesukker og bagepulver.
Tilsæt det til dejen og tilsæt herefter mælken mens du rører i dejen.
Vend hakket chokolade i dejen og fordel den godt.
Fyld lidt dej i muffinforme og læg en Dumle i hver af formene.
Fyld så formen 2/3 del op, så Dumlen er helt dækket af dej.
Bag midt i ovnen i ca. 15 minutter.
Lad dem køle helt af. Pynt med lidt smeltet chokolade eller som mig, nutellafrosting og hakkede nødder


1 kommentar:

Anonym sagde ...

Det er vanskeligt at røre mælken i, når dejen er så stiv. Prøv at tilsætte ca. 1/3 melblanding, derefter halvdelen af mælken, fortsæt med 1/3 melblanding, resten af mælken og til sidst resten af melblandingen. På den måde vil du hele tiden have en mere lind konsistens, der ikke kræver, at du rører så meget. Prøv evt. at piske hviderne og vende dem i til allersidst.
Elsebeth