søndag den 15. august 2010

Chokoladetærte med marcipanfyld og karamelcreme...

Dianna har inviteret sig selv på aftensmad idag, men hun har endda selv maden med!
Hende og Mads har fået fingre i et parti store bøffer, så hun ville lige komme med sån et par stykker.
Så fortjener hun hvertfald også at få dessert, så jeg måtte rundt i gemmerne og se om jeg kunne finde noget, som matchede indholdet i mine skabe.
Valget faldt på NBH's syndige chokoladetærte med marcipanfyld og karamelcreme.
Mørdejen er temmeligt træls at arbejde med, men ellers er tærten nem at lave og jeg glæder mig til at smage den i aften:)
Måske sammen med lidt vaniljeis og frugt, det må tiden vise..

Chokoladetærte med marcipanfyld og karamelcreme
Bund:
75 g smør
120 g mel
2 spsk sukker
1 æggeblomme


Marcipanfyld:
200 g marcipan
50 g smør
2 spsk. kakaopulver
1 æg
1 æggehvide


Karamelcreme:
75 g smør
½ dl piskefløde
40 g sukker
½ dl sirup
1 tsk vaniljesukker
1 spsk kakaopulver


Bland mel og sukker.
Smuldr det kolde smør i, til konsistensen er grynet.
Saml dejen med æggeblommen(husk at gem hviden)
Tryk/smør dejen ud i en tærteform og stil den i køleskbaet i 15 minutter.
Fyld:
Riv marcipanen nogenlunde fint.
Smelt smørret og rør kakaoen i.
Rør kakaosmørret i, det hele æg og æggehviden i marcipanen.
Fordel det over dejen.
Bag tærten ved 175 gr i ca. 15 min til dejen er gylden.
Lad den køle af.
Karamelcreme:
Bland alle ingrediensern i en gryde.
Smelt over meget lav varme og under konstant omrøring, til det tykner- det tager rimeligt lang tid.
Fordel karamelmassen over kagen og lad den køle af.


Eftersnak: Uhm... Den er virkeligt lækker. I modsætning til NBH synes jeg faktisk den er bedst på 2.dagen, hvor den rigtig har samlet sig. Den er ikke særligt pæn, men lidt friske hindbær og chokoladespåner pynter.
Helt sikkert en ny favorit herhjemme, som Dianna selv bager med stor fornøjelse:)

Ingen kommentarer: