søndag den 15. august 2010

Kanelkys...

Uhm, hvor er de blevet gode!
Sprøde og sarte, men med en blød og lidt sej kerne, Uhm..
De var rimelig nemme at lave og kun den lange bagetid gør at det er kager der tar lang tid.
Opskriften foreslår, at man skal komme dejen i en sprøjtepose med stor tylle og lave klatter med den og derefter glatte med en teske dyppet i varmt vand.
Det lagde jeg ud med, men det var alt for besværligt. Så jeg endte med bar at sætte ujævne klatter med en teske, hvilket giver en ganske nydeligt resultat, for jeg kan godt li at de er lidt ujævne.
Efter de blev dybbet i chokolade lod jeg dem stå natten over i ovnen(slukket!) for at tørre og det er gået fint. Nu skal de kommes på dåser..

Kanelkys
3 æggehvider
150 g sukker
85 g finthakkede eller malede hasselnødder
1 tsk kanel
200 g mælkechokolade


Tænd ovnen på 120 grader(varmluft, der bliver mere end en bageplade).
Pisk æggehviderne stive til de danner bløde toppe og pisk sukkeret i lidt af gangen.
Pisk godt og længe, så sukkeret bliver opløst og æggehviderne lidt seje i det.
Vend forsigtigt de finthakkede nødder og kanelen i.
Sæt små klatter på bageplader med bagepapir med en teske. Der skal være lidt plads imellem.
Bages i 45 min til de er tørre. Sluk ovnen og lad dem få eftervarmen.
Smelt chokoladen over vandbad eller mikroovn.
Jeg brugte mikroovn, men husk at være forsigtig, det går stærkt!
Dyp halvdelen af hver maregns i chokoladen og lad dem tørre på et stykke bagepapir.


Tip: Der kan også bruges mandler og mørk chokolade til denne opskrift:)

Ingen kommentarer: