søndag den 15. august 2010

Svensk blåbærtærte med marcipan og hvid chokolade...

Imorgen har min mor fødselsdag og det skal vi fejre i aften.
Til dessert har jeg bagt denne blåbærtærte efter opskrift fra "Tænd på tærter og Tryl med tillbehør" af bla. Rikke Holm. Bogen er super god!
I opskriften skulle bruges 250 g frosne blåbær, men da jeg fik blåbær på torvet igår, blev det til 200 g friske og 50 g frosne.
Bunden er frygteligt besværlig at arbejde med, men blev fin og jævn efter den var forbagt..


Svensk blåbærtærte med marcipan og hvid chokolade
Bund:
150 g hvedemel
100 g koldt smør
75 g flormelis
1 æg


Fyld:
250 g marcipan
50 g sukker
2 dl piskefløde
2 æg
75 g finthakket hvid chokolade
250 g (frosne) blåbær

Smørret smuldres i melet og æltes hurtigt sammen med flormelis og ægget.
Når dejen er samlet, lægges den i en plasticpose, trykkes flad og ligges på køl i min. ½ time.
Jeg synes stadig dejen var træls og klisteret, men jeg smurte den ud i tærtefadet med en dejskraber og det blev nogenlnde fint.
Forbages i ca. 20 min ved 180 grader(varmluft)
Marcipan og sukker smuldres- dette kan gøres i en foodprocessor. Jeg var for doven til at hive den frem, så jeg rev marcipanen groft og blandede den med sukkeret.
Fløden piskes i, til masssen er jævn.
Tilsæt æggene, 1 af gangen.
Chokoladen og blåbærene vendes forsigtigt i marcipanmassen.
Det hele hældes ovenpå den forbagte tærtebund.
Bages ved 170 grader(varmluft) i ca. 20 min. til massen har sat sig og er blevet gylden.
Den vil blive bedømt i aften:)

Eftersnak: Tærten er lækker- men meget sød:) Den kan jeg sagtens anbefale..

Ingen kommentarer: