tirsdag den 31. august 2010

Grove gulerodsboller med masser af kerner..

Samme udgangspunkt som mine andre gulerodsbrud, bar i en mere grov og kernefyldt version.
Bollerne bliver grove, let sprøde og med en saftig krumme- men jeg synes nu, at de originale er de bedste:)
Denne portion er ret stor og jeg har fået 20 eller 22 store boller ud af portionen, så den lille møgunge skal nok få noget af tygge sig igennem.
Jeg er ret sikker på, at de sagtens kan fryses uden problemer.


Grove gulerodsboller med kerner (20-22 stk)
2 pk gær (100 g)
5 dl kærnemælk
2 æg
1 lille dl sukker
4 store håndfulde solsikkekerner
2 store håndfulde hørfrø
1 håndfuld sesam
1 lille håndfuld græskarkerner
6 store, revne gulerødder
200 g smeltet smør
500 g fuldkornshvedemel
600-700 g hvedemel


Rør gæret ud i kærnemælken.
Tilsæt kerner, æg, sukker og gulerødder.
Rør derefter fuldkornhvedemel i skiftevis med smørret.
Tilsæt herefter hvedemelet lidt af gangen, til du får en tung, elastisk og fugtig dej.
Ælt den godt igennem og lad den hæve lunt og tildækket i en time.
Hefter deles dejen i 20-22 stykker, som formes til flade boller, der sættes på en bageplade med bagepapir.
Lad efterhæve ca. 30 min.
Bages ved 200 grader i ca. 15 min.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Super lækre boller.....Jeg kan virkelig godt lide begge dine udgaver.
Jeg tænkte på, om du ikke kunne lokkes til at lave en opskrift på "Kanel mums". Det er de mest fantastiske boller, som de serverer hos "Behag din smag" i Aalborg. Jeg har forsøgt flere gange uden held.

Hilsen Tanja

MissMuffin sagde ...

Hej Tanja

"Behag din smag", det kender jeg desværre ikke..
Fortæl lidt nærmere om det, for så skal jeg da ind og prøve en "kanel mums" og se om det er noget jeg vil prøve at gøre efter...
Det lyder spændende:)

Anonym sagde ...

Uuuuh så er du sandelig gået glip af noget ;) "Behag din smag" er en lækker kaffebar, tesalon og chokoladehus. Der er kælet for detaljerne og skulle man ikke lige have lyst til kaffe, te eller chokolade, så byder menukortet også på mange andre lækkerier.
Du finder "Behag din smag" i Maren Turis Gade 5 (en sidegade til Bispensgade).

Hilsen Tanja

MissMuffin sagde ...

Spændende, tror faktisk jeg har læst om den et eller andet sted på en blog for noget siden..
Kaffebarer er ikke der jeg kommer mest, for jeg drikker hverken kaffe eller te, men byder lejlighden sig skal jeg da helt sikkert prøve en "kanelmums":)

Anonym sagde ...

Aj hvor pudsigt. Jeg drikker eller ikke hverken kaffe eller te, men "Behag din smag" er alligevel blevet et sted, som jeg gerne vender tilbage til. De har nogle lækre limonader, safter og senest har jeg fået en super milkshake.

Hilsen Tanja

MissMuffin sagde ...

Næste gang min dejlige veninde Lotte kommer til byen vil jeg trække hende med derind, for hun ELSKER lækker kaffe og te, så må jeg få prøvet noget af deres saft eller limonade af..
Mange tak for tippet Tanja, det vil jeg helt sikkert kigge på engang når det lige passer...